המאמרים הנלמדים בקורס שונות בחינוך – היבטים עיוניים ויישומיים (10807)
שער ראשון: מקורות לשוֹנוּת — שונות בין-אישית
- Scupin, R. & DeCorse, C. R. (2012). Anthropology: A global perspective (7th edition), pp. 127-146. Boston: Pearson/Prentice Hall. (מקורות השונות האנושית / ריימונד סקופין וקריסטופר ר' דקורס)
- Prat, C. S. (2011). The brain basis of individual differences in language comprehension abilities. Language, Linguistic and Compass, 5(9), 635-649. (הבסיס המוחי של הבדלים בין-אישיים בכישורי הבנת שפה / שאנטל ס' פראט)
- Davis, K., Christodoulou, J., Seider, S., & Gardner, H. (2011). The theory of multiple intelligences. In R. J. Sternberg & S. B. Kaufman (Eds.), The Cambridge handbook of intelligence, pp. 485-503. Cambridge: Cambridge University Press. (תיאוריית האינטליגנציות המרובות / קייטי דייוויס, ג'ואנה קריסטודולו והווארד גרדנר)
- Jonassen, H. D. & Grabowski, L. B. (1993). Handbook of individual differences, learning and instruction, pp. 1-18. Hillsdale, N. J.: L. Erlbaum Associates. (יחידים, שונות ולמידה / דוויד ה' ג'ונסן וברברה ל' גרבובסקי)
- שביט-פרדקין, מ' (2002). תהליכים חברתיים ותרבותיים בחברה הישראלית, תל אביב: משרד הביטחון — ההוצאה לאור, עמ' 81-115. (תהליכים חברתיים ותרבותיים בחברה הישראלית / מיכל שביט-פרדקין)
- רגב, מ' (2006). הון תרבותי. בתוך א' רם ונ' ברקוביץ (עורכים), אי/שוויון, באר שבע: אוניברסיטת בן-גוריון, עמ' 133-139. (הון תרבותי / מוטי רגב)
שער שני: היענות לשוֹנוּת — מדיניות חינוכית
- בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית, גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים, תל אביב: מכון מופ"ת, עמ' 27-36. (שינויים גלובליים: לטוב או לרע? / מרים בן-פרץ)
- Sinha, S. (2011). Revisiting the ideal of unity within American public education informed by multicultural education. The International Journal of Diversity in Organizations, Communities and Nations, 11(2), 129-140. (מבט מחודש על אידאל האחדות בחינוך הציבורי האמריקני / שילפי סינהה)
- אדלר, ח' ובלס, נ' (2000). חנוך לנער לפי דרכו — מבדיל ומאחד במערכת החינוך. בתוך י' קופ (עורך), פלורליזם בישראל — מכור היתוך ל"מעורב ירושלמי", ירושלים: המרכז לחקר המדיניות החברתית בישראל, עמ' 133-152.
- לם, צ' (2000). בית הספר ושוויון חברתי. בתוך י' הרפז (עורך), לחץ והתנגדות בחינוך, תל אביב: ספרית פועלים, עמ' 184-216.
- קשתי, י' (2009). לקראת חינוך רב-תרבותי בישראל. אלפיים, 34, עמ' 261-280.
- Hillmert, S. (2013). Links between immigration and social inequality in education: A comparison among five European countries. Research in Social Stratification and Mobility, 32, 7-23. doi: 10.1016/j.rssm.2013.02.002. (בין הגירה לאי-שוויון חברתי בחינוך / סטפן הילמרט)
- אבו-עסבה, ח' (2008). מערכת החינוך הערבית וסוגיית השוויון. מפנה 58, עמ' 43-50.
שער שלישי: היענות לשוֹנוּת — מבנה, ארגון ותוכניות לימודים
- סבירסקי, ש' ודגן-בוזגלו, נ' (2009). בידול, אי-שוויון ושליטה מתרופפת — תמונת מצב של החינוך הישראלי. תל אביב: מרכז אדוה, עמ' 1-48.
- Gamoran, A. (2010). Tracking and inequality: New directions for research and practice. In M.W. Apple, S. J. Ball & L. A. Gandin (Eds.), The Routledge international handbook of the sociology of education, pp. 213-227. London: Routledge. (הסללה ואי שוויון: כיוונים חדשים למחקר וליישום / אדם גמורן)
- Mead, J. F. & Green, P. C. (2012). Chartering Equity: Using charter school legislation and policy to advance equal educational opportunity. Boulder, CO: National Education Policy Center. (הוגנות בזיכיון: חקיקה ומדיניות של בתי ספר בזיכיון / ג'ולי פ' מיד ופרסטון ס' גרין)
- Levitt, R. & Piro, J. M. (2012). Time, space, and culture: Diversifying and globalizing “minds”. Journal of Curriculum and Instruction (JoCI), 6(1), 55-72. (זמן, מרחב ותרבות: דרכי חשיבה מסתעפות וגלובליות / רוברטה לוויט וג'וסף מ' פירו)
- איילון, ח' (2010). סוגים של בידול בתוכנית לימודים ואי-שוויון בהישגים. בתוך י' קשתי (עורך), הערכה, חינוך יהודי ותולדות החינוך, אסופה לזכרו של פרופ' אריה לוי, תל אביב: רמות, עמ' 331-354.
- אבישר, ג' ובאב, צ' (2010). תהליכים ומגמות בתכנון לימודים בישראל לתלמידים עם מוגבלויות. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 21, עמ' 141-167.
- Snow, R. E. (2009). Individual differences. In R. D. Tennyson, F. Schott, N. M. Seel & S. Dijkstra (Eds.), Instructional design: International perspectives: Theory, research and models, Vol. 1, pp. 215-242. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. (הבדלים בין-אישיים / ריצ'רד א' סנואו)
שער רביעי: היענות לשוֹנוּת — פדגוגיה וניהול הלמידה
- Corno, L. (2008). On teaching adaptively. Educational Psychologist, 43(3), 161-173. (על הוראה מותאמת / לין קורנו)
- Jonassen, H. D. & Grabowski, L. B. (2011). Handbook of individual differences, learning and instruction, pp. 19-35. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. (הבדלים בין-אישיים והוראה / דוויד ה' ג'ונסן וברברה ל' גרבובסקי)
- Tomlinson, C., Brighton, C., Hertberg, H., Callahan, C., Moon, T. R., Brimijoin, K., … Reynolds, T. (2003). Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classroom: A review of literature. Journal for Education of the Gifted, 27(2-3), 119-145. (הוראה דיפרנציאלית כמענה למוכנות התלמיד / קרול אן טומלינסון ואחרים)
- Rock, M., Gregg, M. & Goble, R. A. (2008). REACH: A framework for differentiating classroom instruction. Preventing School Failure, 52(2), 31-47. (REACH 4.4 — מסגרת להוראה דיפרנציאלית בכיתה / מרשה ל' רוק ואחרים)
- Sztajn, P., Confrey, J., Wilson, P. H. & Edgington, C. (2012). Learning trajectory based instruction: Toward a theory of teaching. Educational Researcher, 41(5), 147-155. (לומדים הוראה המבוססת על מסלולי למידה / פאולה סטאז'ן ואחרים)
- בירנבוים, מ' (2010). הערכה לשם למידה ומאפיינים של קהילה מקצועית בית-ספרית ותרבות כיתה המעצימים אותה. בתוך י' קשתי (עורך), הערכה, חינוך יהודי ותולדות החינוך, אסופה לזכרו של פרופ' אריה לוי, תל אביב: רמות, עמ' 77-99. (הערכה לשם למידה וקהילה מקצועית)
- Inan, F., Flores, R., Ari, F. M. & Arslan-Ari, I. (2011). Towards individualized online learning. Journal of Interactive Learning Research, 22(4), 467-489. (לקראת למידה יחידנית מקוונת / פתי א' אינן ואחרים)
- Staker, H. & Horn, M. B. (2012). Classifying K12-blended learning. California: Innosight Institute. (ארגון למידה משולבת מהגן עד כיתה יב / הת'ר סטייקר ומיכאל ב' הורן)
- Kim, C. (2012). The role of affective and motivational factors in designing personalized learning environments. Educational Technology Research and Development, 60(4), 563-584. (תפקידם של גורמים רגשיים ומוטיבציוניים בתכנון סביבות למידה מותאמות ליחיד / חנמין קים)
- Cuban, L. (2012). Why so many structural changes in schools and so little reform in teaching practice? Legacy paper. Journal of Educational Administration, 51(2), 109-125. (מדוע חלו בבתי הספר שינויים מעטים בלבד בדרכי ההוראה / לארי קיובן)
- McMaster, C. (2012). Ingredients for inclusion: Lessons from the literature. Kairaranga, 13(2), 11-22. (מרכיבי ההכלה: לקחים מהמחקר / קריסטופר מקמאסטר)
- בריקנר, ר' ורון, ט' (1999). הוראה מותאמת — התפתחות ושינוי: מפרויקט ניסויי להעמקה ומיסוד. בתוך ר' גלובמן וי' עירם (עורכים), התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל, תל אביב: רמות, עמ' 83-103.