המאמרים הנלמדים בקורס פילוסופיה של החינוך (10765)
רשימת קריאה
שער ראשון — פילוסופיה של החינוך: היבט היסטורי
- אלוני, נ' (2005). "חינוך לכבוד האדם ולחיים של כבוד." בתוך: נ' אלוני (עורך), כל שצריך להיות אדם: מסע בפילוסופיה חינוכית — אנתולוגיה. תל אביב: מכון מופ"ת והקיבוץ המאוחד, עמ' 367–377.
- ישראל, א' (2006). "חינוך לאינטליגנציה רגשית במקורות חז"ל במחשבה ובהלכה." שמעתין 43, עמ' 148–167.
שער שני — הוגי דעות בחינוך
- דר, י' (1998). "הזהות המשתנה של החינוך הקיבוצי." בתוך: י' דר (עורך), חינוך בקיבוץ משתנה: היבטים סוציולוגיים ופסיכולוגיים. ירושלים: מאגנס, עמ' 17–41.
- גרבר, ר' (2009). "האדם והטבע וטבעו של אדם: על השקפת ה'קיימות' במשנת א"ד גורדון ויישומה בחינוך רוחני." במכללה 21, עמ' 35–54.
- דרור, י' (2008). "חדשנותו של יאנוש קורצ'אק: חינוכאי שהקדים במעשה את ההלכות החינוכיות בנות זמננו." דור לדור: קבצים לחקר ולתיעוד תולדות החינוך היהודי בישראל ובתפוצות, כרך לג, עמ' 135–160.
שער שלישי — הגות פילוסופית וחינוך
- אבינון, י' (2003). "פילו-סופיה." החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים 25, עמ' 261–274.
- אוחנה, מ' (2003). "פילוסופיה, פילוסופיה של החינוך ותיאוריה חינוכית — מהלכה למעשה." עיון ומחקר בהכשרת מורים 9, עמ' 243–258.
- כהן, א' (2006). "לחשוב את חייך — הסיפור האישי פוגש את הסיפור הפילוסופי." עיון ומחקר בהכשרת מורים 10, עמ' 191–219.
שער רביעי — זרמים מודרניים ופוסט־מודרניים בפילוסופיה של החינוך
- תדמור, י' (2007). "חינוך אקזיסטנציאליסטי." בתוך: י' תדמור, חינוך כחוויה קיומית. עפולה: הוצאת ספרים אקדמית יזרעאל ומכון מופ"ת, פרק ז', עמ' 151–190.
- יונה, י' (2007). "פדגוגיה ביקורתית לשינוי חברתי." מחשבה רב־תחומית בחינוך ההומניסטי 2, עמ' 51–55.
- גור, ח' (2007). "שינוי חברתי ופדגוגיה ביקורתית: ההקשר הישראלי." מחשבה רב־תחומית בחינוך ההומניסטי 2, עמ' 57–62.
- אבירם, ר' (1999). "משבר החינוך המודרני בעידן הפוסטמודרני." בתוך: ר' אבירם, לנווט בסערה: חינוך בדמוקרטיה פוסט־מודרנית. רמת אילן: מסדה, פרק א', עמ' 43–72.
שער חמישי — פילוסופיה חברתית־פוליטית
- קשתי, י' (2007). "לקראת חינוך רב־תרבותי." מחשבה רב־תחומית בחינוך ההומניסטי 2, עמ' 103–107.
- בלס, נ' ואדלר, ח' (2004). "פוליטיקה, חינוך וידע מדעי — היש ביניהם קשר?" מגמות 43(1), עמ' 10–32.
- לם, צ' (2005). "הדיאלקטיקה השלילית של השוויון בחינוך." דפים: כתב־עת לעיון ומחקר בהכשרת מורים 40, עמ' 12–22.
- אלפרט, ב' (2008). "הדיאלוג הנודינגיאני: יחסים ושיחה כמהות וכדרך בחינוך לדאגה ולאכפתיות." בתוך: נ' אלוני (עורך), דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, עמ' 236–258.