המאמרים הנלמדים בקורס מטפורה בחשיבה החינוכית (10568)
שער ראשון: המטפורה בשפה ובחשיבה
- Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, pp. 3-32.
- Gibbs, R. W. (2017). Conceptual Metaphor Analysis. In: Metaphor Wars. Cambridge University Press, New York, pp. 17-56.
- Flusberg, S. J., Matlock, T. & Thibodeau, P. H. (2018). War metaphors in public discourse. Metaphor and Symbol, 33(1), pp. 1-18.
- Baldwin, M., Landau, M. J. & Swanson, T. J. (2018). Metaphors can give life meaning. Self and Identity, 17(2), pp. 163-193.
- Gick, M. L. & Holyoak, K. J. (1983). Schema induction and analogical transfer. Cognitive Psychology, 15, pp. 1-38.
- Holyoak, K. J. & Thagard, P. (1997). The Analogical Mind. American Psychologist, 52(1), pp. 35-44.
שער שני: מטפורות של למידה
- Perkinson, H. J. (1984). Three Metaphors for Education. In: Learning from our mistakes. Connecticut: Greenwood Press, pp. 3-20, 191.
- Berger, E. (1991). Metaphor, mind and machine: An assessment of the sources of metaphors of mind in the works of selected educational theorists. Unpublished doctoral dissertation, New York University, pp. 157-196.
- Mintz, A. I. (2018). The present, past, and future of the gardening metaphor in education. Oxford Review of Education, 44(4), pp. 414-424.
- יריב, א'. (2018). מפה, מצפן ו-GPS: מטפורות של הוראה ולמידה. רב-גוונים: מחקר ושיח, 16(3), עמ' 115-142.
- ספרד, א'. (2000). שתי מטפורות על למידה והסכנות הטמונות בבחירת אחת בלבד. חינוך החשיבה, 19. מכון ברנקו-וייס לטיפוח החשיבה, עמ' 13-27.
- Lynch, H. L. & Fisher-Ari, T. R. (2017). Metaphor as pedagogy in teacher education. Teaching and Teacher Education, 66, pp. 195-203.
- פוסטמן, נ'. (1997). "קץ החינוך" — האמנם? בתוך: פלד, א' (עורך), החינוך במבחן הזמן. תל אביב: הוצאת רמות, עמ' 25-33.
- Martinez, M., Sauleda, N. & Huber, G. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), pp. 965-977.
שער שלישי: תפיסות מטפוריות של המערכת הבית ספרית
- גורי-רוזנבליט, ש'. (1993). מורה כשחקן, משמעויות האנלוגיה ומגבלותיה. דפים, 17, עמ' 98-105.
- Erickson, L. B. & Pinnegar, S. (2017). Consequences of personal teaching metaphors for teacher identity and practice. Teachers and Teaching, 23(1), pp. 106-122.
- ענבר, ד'. (1996). הכלא החינוכי החופשי: מטפורות ודימויים. בתוך: פלד, א' (עורך), החינוך במבחן הזמן. תל אביב: הוצאת רמות, עמ' 109-125.
- ענבר, ד'. (2000). הגלריה המנהיגותית. בתוך: ניהול שונות, האתגר החינוכי. אבן יהודה: רכס, הוצאה לאור, עמ' 103-111.
- פרידמן, י'. (1994). בית הספר כמשל. הד החינוך, ס"ח(9), עמ' 16-17.
- שרן, ש', שחר, ח' ולוין, ת'. (1998). דימויים של ארגון בית הספר. בתוך: בית הספר החדשני: ארגון והוראה. תל אביב: הוצאת רמות — אוניברסיטת תל אביב, עמ' 13-35.
שער רביעי: המטפורה כמכניזם של למידה ורכישת ידע
- Vosniadou, S. & Schommer, M. (1998). Explanatory analogies can help children acquire information from expository text. Journal of Educational Psychology, 80(4), pp. 524-536.
- Ortony, A. (1975). Why metaphors are necessary and not just nice. Educational Theory, 25, pp. 45-53.
- Miller, R. M. (1976). The dubious case for metaphors in educational writing. Educational Theory, 26, pp. 174-181.
- Gentner, D. & Wolff, P. (2000). Metaphor and Knowledge change. In: E. Dietrich et al. (Eds.), Cognitive dynamics: conceptual and representational change in humans and machines. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, pp. 295-342.
- Martin, W., Silander, M. & Rutter, S. (2019). Digital games as sources for science analogies: Learning about energy through play. Computers & Education, 130, pp. 1-12.
- Vosniadou, S. & Brewer, W. F. (1987). Theories of knowledge restructuring in development. Review of Educational Research, 57(1), pp. 51-67.
- Wiley, J., Jaeger, A. J., Taylor, A. R., & Griffin, T. D. (2018). When analogies harm: The effects of analogies on metacomprehension. Learning and Instruction, 55, pp. 113-123.
שער חמישי: מטפורות בטיפול ובייעוץ החינוכי
- אליצור, א'. (1992). ציפורים בראש, פרפרים בבטן וחיות אחרות: השימוש במטאפורות בתהליך הטיפולי. שיחות, 6(2), עמ' 157-166.
- כספי, מ'. (1996). שימוש במטפורות בתהליך הייעוץ בבית הספר: עקרונות והדגמות. בתוך: לסט, א' וזילברמן, ס' (עורכים), סוגיות בפסיכולוגיה של בית הספר: שיקולים ויישומים. ירושלים: בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית, הוצאת מאגנס, עמ' 295-307.
- ותד-ח'ורי, ק'. (2011). האמנם שפה אחרת? שימוש במטפורות ובדמיון מודרך בהדרכה הפדגוגית. במעגלי חינוך, 1, עמ' 27-42.
- Wagener, A. E. (2017). Metaphor in Professional Counseling. The Professional Counselor, 7(2), pp. 144-154.
- ארנון, ר', שני, מ' וזייגר, ט'. (1998). מטפורות של הוראה והשלכותיהם לתפקיד היועץ. בתוך: לזובסקי, ר' ופלדמן, ש' (עורכות), מרחב ונחלה בייעוץ החינוכי. אבן יהודה: רכס, עמ' 261-286.